داروی دیابت راهی برای مقابله با کبد چرب

21 ژوئن 2016- محققان دریافتند که داروی پیوگلیتازون که برای کمک به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، می تواند از پیشرفت یک بیماری کبدی که علت اصلی پیوند کبد است، جلوگیری کند.

 در یک تحقیق بالینی که توسط محققان دانشگاه فلوریدا به مدت 3 سال و به رهبری دکتر Cusiانجام گردید، مشخص شد که داروی پیوگلیتازون برای بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیرالکلی  یا NASHکه یک بیماری کبدی مزمن است و بر اثر تجمع چربی در کبد بوجود می آید، ایمن و موثر است. نتایج این تحقیق در مجله ی Annals of Internal Medicineمنتشر گردید.

NASHغالباً  به عنوان بیماری کبدی  خاموش شناخته می شود و بین 10 تا 20 درصد از جمعیت  آمریکا و تقریباً یک سوم از تمام بیمارانی که به دیابت نوع 2 در آمریکا مبتلا هستند به این بیماری مبتلا  می باشند.

 عدم  نظارت و درمان بیماری NASHمی تواند به التهاب مزمن و در نهایت سرطان کبد یا سیروز کبدی منجر شود. دکتر Cusiرئیس دپارتمان غدد، دیابت و متابولیسم در کالج دانشگاه  فلوریدا (UF)می گوید: NASHدومین علت اصلی منجر به پیوند کبد است و تعداد مبتلایان به این بیماری هر ساله در حال افزایش است، تشخیص زود هنگام و درمان NASHبرای افراد در معرض خطر بالای این بیماری(افراد چاق که همچنین به بیش دیابت یا دیابت  نوع 2 مبتلا هستند) بسیار مهم است ، اما تاکنون ضرورت کمی برای تشخیص NASHوجود داشته است زیرا تاکنون هیچ دارویی برای درمان آن  در دسترس نبود.

در تنها مرکز کارآزمایی بالینی در این تحقیق، دانشمندان 101 بیمار مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 را که به بیماری NASHنیز مبتلا بودند، تحت درمان با داروی pioglitazoneقرار دادند، نتایج این کارآزمایی نشان داد در 58 درصد از شرکت کنندگان فعالیت بیماری کبد چرب کاهش یافت، در بیش از نیمی از افراد شرکت کننده(51 درصد) بیماری کبد چرب به اندازه ای کاهش یافت که دیگر به عنوان  خطری برای کبد درنظر گرفته نمی شود.

نکته ی هیجان انگیز این است که داروی ژنریکی  که  هم اکنون برای جلوگیری از شروع  دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی استفاده می شود، می تواند از تجمع بیش از حد چربی در کبد جلوگیری کرده و از التهاب کبدی و فیبروز کبدی که منجر به سیروز می گردد، بکاهد. دکتر Cusiمی گوید: این دارو منافع دراز مدت زیادی برای بسیاری از افراد  دارد، این دارو  بسیار مقرون  به صرفه است و در حال حاضر برای درمان  دیابت نوع 2 بکار می رود.

 محققان می گویند این مطالعه همچنین دارای  پیامدهایی برای افراد مبتلا به پیش دیابت و NASHاست زیرا بیماری کبد چرب یک عامل  خطر برای دیابت نوع 2 است، حتی اگر فرد چاق نباشد.

داروی Actosیا  pioglitazoneدر سال 2000 و یک نسخه ی ژنریک (عمومی) از آن درسال 2012 برای بهبود کنترل قند خون برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تایید گردید اما برای استفاده و تایید  پیوگلیتازون به منظور درمان بیماری کبدچرب توسط FDA، هنوز به انجام کارآزمایی های بزرگ و چند مرکزی نیاز داریم که ممکن است چندین سال بطول بیانجامد. برای ارزیابی فواید دراز مدت دارو بر مشکلات کبدی و بررسی علت پاسخ  بهتر برخی از شرکت کنندگان به دارو نسبت به  سایرین، کارآزمایی های چند مرکزی باید صورت گیرد.

 محققان به طور کامل در مورد چگونگی تاثیر پیوگلیتازون بر بیماری کبدی مطمئن نیستند، بیماران مبتلا به  NASHبه انسولین مقاوم هستند و این بدین معنا است که بدن آنها به طورمعمول  به انسولین پاسخ نمی دهد و این نقص منجر به تجمع چربی در کبد و بروز التهاب می شود. محققان بر این باورند که این دارو سبب بهبودی در سطح مولکولی در کبد و سایر بافت ها نظیر بافت چربی می شود. این موضوع به بدن کمک می کند تا به انسولین  پاسخ دهد و حساسیت  به انسولین را به سلولها و سوخت وساز بدن را به حالت طبیعی باز گرداند.

علیرغم اندازه ی کوچک این مطالعه ، دکتر Cusiخاطر نشان کرد که این مطالعه  بزرگترین  مطالعه ی تک مرکزی است و اولین مطالعه ی بلند مدت در ارزیابی داروی پیوگلیتازون  برای درمان بیماران مبتلا به  NASHاست که به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 نیز مبتلا می باشند. همچنین طولانی ترین مطالعه ی انجام شده بر روی بیماری NASHاست که با دارو انجام شده است و دارای اثر درمانی فوق العاده  بر بیماری  NASHدر مقایسه با  سایر روشها می باشد.

منابع:

Annals of Internal Medicine, 2016; DOI: 10.7326/M15-1774

www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160621111547.htm